U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

 

De natuur is altijd aanwezig, als een constant veranderend schilderij waar iedereen ongelimiteerd naar mag kijken. De cyclus van groei en warmte (lente, zomer) en die van loslaten en verstilling (herfst, winter) speelt zich voor onze neuzen af. Doe mee met dat ritme! Jij bent ook natuur...

Winter

De meest verstilde, de meest yin-periode van het jaar. De bomen hebben hun bladeren losgelaten om al hun energie te sparen, het water bevriest, dieren trekken zich terug of houden zelfs een winterslaap. Je merkt misschien zelf ook dat je meer behoefte hebt aan jezelf terugtrekken, meer slapen en meer rust-momenten. Dit kan en lukt natuurlijk niet altijd, maar je lijkt er in de winter een extra hoge prijs voor te betalen als je die natuurlijke behoefte negeert. Dus, doe mee met de natuur!

Doe aan Yin-Yoga

Tijd aan Yoga besteden is natuurlijk altijd goed, maar in de winter voelt Yin-Yoga het meest natuurlijk aan. Omdat je langere tijd in een houding blijft, is er alle ruimte om je helemaal over te geven aan de houding, en leer je om je aandacht steeds meer naar binnen te keren. Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde is de winter verbonden met de nier- en blaas-energie. De houdingen waarbij deze meridianen worden gestimuleerd zijn nu extra fijn om te doen. Denk aan de Sfinx,  Caterpillar of Butterfly. 

Angst á la 2020

Angst is een emotie die bij het element water hoort. Vaak is angst ongegrond en bovendien een slechte raadgever. Is de angstgedachte ook alleen maar een gedachte? Stel jezelf eens de vraag: is er op DIT MOMENT gevaar? Hier een mooie uitleg over deze bizarre, beangstigende tijd waar we inzitten. De video geeft je hoop en positiviteit. 

Trek jezelf regelmatig terug

Winter-time is Me-time! Steek kaarsen en waxinelichtjes aan. Hang wat kerstlampjes op. Haal licht naar binnen, juist en vooral dit jaar. Pak een boek, kruip lekker op de bank met een dekentje en een mok thee. Zo’n moment is soms lastig te vinden binnen een druk leven met baan en gezin, maar wees creatief om toch dat moment te pakken. Denk aan: in bad gaan, en doe helemaal niets behalve wat voor je uitstaren. Heerlijk! Wat simpele yogahoudingen op bed doen, zie afbeelding onderaan. 

Buitenlucht

Frisse buitenlucht is enorm goed voor je gezondheid en welbevinden. Pak jezelf goed in en maak een wandeling. In het park, in het bos, maakt niet uit waar. Slaap met een open raam (of op een kier). Echt zo goed voor je immuunsysteem. In Scandinavië verblijven kinderen in een kinderdagverblijf tijdens hun middagdutje buiten omdat het zo verrekte goed is voor het immuunsysteem. Je ziet inmiddels hier ook steeds meer. 

Slaap genoeg

Een winterslaap. Soms kan je ernaar verlangen. Een uurtje eerder naar bed kan ook wonderen doen, want die extra slaap heb je gewoon nodig in de winter!

Neem de tijd voor het maken van een lekkere maaltijd

Niets zo ontspannend als uitgebreid de tijd nemen voor het bereiden van een maaltijd. Hoeft geen ingewikkelde toestand te worden, maar alleen al de tijd nemen voor het snijden, wassen en bereiden doet wat met je. En natuurlijk nodig je vrienden uit. 

Drink en eet verwarmende gerechten

Als het wat kouder is, heeft je lichaam behoefte aan dranken en gerechten die je verwarmen. Maak bijvoorbeeld (heb je meteen bovenstaande tip te pakken) pompoen-, tomaten- of een zoete aardappelsoep, of drink gember/citroen/honing-thee. Alles met gember en kerrie (kurkuma) is verwarmend. Of bak eens een appeltaart met lekker veel kaneel of je eigen brood met noten en zaden. Kook sowieso wat vaker met specerijen zoals kurkuma. Kurkuma als een natuurlijke ontstekingsremmer voor gewrichten, pezen en spieren. Recenter onderzoek toont echter aan dat ontstekingsprocessen ook een centrale rol spelen bij hart- en vaatziekten, hersenaandoeningen, depressies, alzheimer, auto-immuunziekten, spijsverteringsproblemen, etc. Tip: 1 theelepel kerrie en een snuf zout door de sperzieboontjes als je dat samen roerbakt in wat kokosolie. Teveel zout is niet goed, maar zout hebben we echt nodig, bv grof zeezout of Himalaya zout.